Egyre népszerűbb az intenzív családtámogató szolgáltatás |
|
|
|
Írta: Szabó Eszter Judit |
2010. február 04. |
Tavaly júliusban indult, és remélhetőleg sikerül minél tovább életben tartani a Magdolna Negyed Program II. szakaszában startoló Intenzív Családtámogató Szolgáltatást. A programban való részvétel önkéntes, kizárólag a Magdolna-negyedben élő, krízishelyzetbe került, gyermekes családok jelentkezését várják.
A Magyarországon szinte egyedülálló módszerrel olyan családoknak mutatnak utat a szakemberek, melyek huzamosabb ideje fennálló konfliktus, vagy életvezetési probléma miatt kilátástalan helyzetbe sodródtak.
– Az esetek túlnyomó részében a krízishelyzet hátterében az ellehetetlenült anyagi helyzet áll. Sokan még akkor is csak nehezen, illetve egyáltalán nem hajlandóak segítséget kérni, ha már a kilakoltatás szélén állnak. A mi munkánk abból áll, hogy a rendelkezésre álló 4-6 hét alatt a családdal közösen megkeressük a probléma forrását és a megoldásokat – ismertette a programot Bálint Sugárka szociális munkás. Gyakran előfordul, hogy egy társintézmény – Családsegítő Szolgálat, Gyermekjóléti Szolgálat, Gyermekvédelmi Iroda – jelzése alapján veszik fel a kapcsolatot az érintettekkel, de a program népszerűségét bizonyítja, hogy az utóbbi egy hónapban két család is önállóan jelentkezett a programra.
– A segítő heti több alkalommal, több órát is a családdal tölthet, köszönhetően sokkal erősebb bizalmi viszony alakul ki. Sajnos az egyes szolgálatok családgondozói túlterheltek, így érthető okokból nincs kapacitásuk, sem elég idejük a gondozott családokra. Ettől másabb a mi szolgáltatásunk, mint a klasszikus modell – mondta a szakember. A program első lépéseként – a kapcsolatfelvétel és az együttműködési megállapodás aláírását követően – a segítő és a család megfogalmazzák azokat a célokat, melyek elérése előrelépést jelenthet a kilátástalannak tűnő szituációban. Ezzel egy időben elkezdődik a család működését befolyásoló problémák feltárása is.
– Az egyik családnál egy nagyobb közüzemi számlatartozás miatt több mint három éve nem volt áram a lakásban. Nem működött a bojler, ezért nem volt meleg víz sem, nem lehetett fűteni. Az együttműködés elején azt mondták, ha lenne villany, az nagyon sokat számítana. Tíz hétig dolgoztunk együtt, és karácsonyra lett villany. Ehhez persze rengeteg, a szolgáltatóval történő egyeztetésre, levelezésre, jogi segítségre volt szükségük. A bürokratikus utat önállóan valószínűleg nem tudták volna végigjárni. Közben, a családdal közösen rendbe hoztuk a lakást, szekrény, mosogató és még mosógép is került – mesélte Bálint Sugárka, aki szerint a hitelesség és a megbízhatóság a legfontosabb tényezője a családokkal folytatott közös munkának.
– Hat hét alatt nem lehet megtanulni másképpen élni, de azt igen, hogyan lehet változtatni. A lecsúszott, nehéz körülmények között élők egy idő után már nem hiszik el, hogy ők erre képesek. A reményvesztett emberek nem törődnek magukkal, s egy idő után már semmivel sem. A mi dolgunk, hogy a közös munka közben szerzett apróbb sikerélményeken keresztül bebizonyítsuk: a legnehezebb helyzetekben is létezik megoldás – fogalmazott a szociális munkás. Szerinte nem csak itt, a Magdolna-negyedben lenne szükség ilyen jellegű szolgáltatásra.
|
|