ptszeti gondolat alapveten ktfle lptkben nyilvnulhat meg: egy konkrt pletben, illetve pletek ltal alkotott rendszerben, amely a telepls hasznlhatsgt s arct, hangulatt hatrozza meg. Ez gazdasgi rtket kpvisel, ami az ingatlanpiaci rakban is tkrzdik. A nagyobb lptk s hosszabb tvra szl vrosfejlesztsi tervek vagy ppen ezek hinya, a koncepci nlkli nvekeds hossztvra meghatrozzk ptett krnyezetnk minsgt, mikzben a vrosptszeti, vrosfejlesztsi elkpzelsek s az sszefond politikai-gazdasgi erk rvidtv cljai nyilvnval ellenttbe kerlnek.
Az orszgos kpviselvlasztsok eltt a www.epiteszforum.hu oldalain ltogatinkat politika s ptszet viszonyrl krdeztk, s az eredmny azt mutatta, hogy a tbbsg (52%) gy gondolja, hogy ptszet nem lehet politikai krds, ugyanakkor sokan (28%) rzkelik a politikai erviszonyok jelents befolyst az ptszetre.
Budapest VIII. kerletben immr tbb ve a dntshoz testlet nagyszabs vrosrehabilitcis terv kidolgozsval bzta meg a kerleti s fvrosi tulajdonban lv rehabilitcis cget, a Rv8 Rt-t. Alfldi Gyrgy s Srkny Csilla vrostervez ptszek (Rv8) szerint egy vros olyan bonyolult folyamatok sszessge, amelyet nem lehet kzvetlenl fejleszteni, hanem fel kell derteni azokat a tnyezket, amelyek meghatrozzk a vros termszetes fejldst, s ezeket kell gy alaktani, hogy a vltozs irnya a kzssg cljainak megfelel legyen. A Rv8 tervezi az elmlt ngy vben a kerlet vrosfejlesztsi koncepcijnak kialaktsa sorn - ha tetszik, ha nem - politikus vrosptk lettek.
Magyarorszgon egyedlll plda az ltaluk menedzselt vrosfejleszts: lakk, politikusok, vrosvezetk, befektetk s ptszek egyltaln nem konfliktusmentes egyttmkdsbl szletik meg az a jvkp, amelyet majd tbb politikai cikluson keresztl kell kvetkezetesen megvalstani. Az eltelt vek minden rsztvev s dntshoz szmra sokszor nehezen feldolgozhat tapasztalatokat hozott, de taln sikerl megrtenik egyms elkpzelseit, amely nlkl semmilyen egyttmkds, kzs cselekvs nem kpzelhet el. A kzssgnek pontosan tudnia kell, hogy mit akar, s kpviselk, politikusok dolga, hogy ezt tisztn meg is fogalmazzk.
Azoknak a politikusoknak a vlemnyre voltunk kvncsiak, akik rszt vettek ebben a progresszv vrostervezsi munkban, s ennek hatsra taln ms szemllettel, vrostervez politikusknt tekintenek egy htrnyos helyzetbl indul vrosrsz jvjre. A VIII. kerleti testlet vezet politikusai kzl nhnyat, Cscsei Bla (SZDSZ) polgrmestert, Szkelyn Gykssy Dra (MDF) alpolgrmestert s Molnr Gyrgyt, az MTA Kzgazdasgtudomnyi Kutatkzpont kandidtust, a kerleti MSZP frakci vezetjt krdeztk meg kln-kln, hogy k hogyan ltjk politika s vrosptszet viszonyt.
A politikai s gazdasgi erk rvidtv rdekei s az ptett krnyezetet forml hossztv vrosptszeti elkpzelsek ellenttbe kerlhetnek. nnek, mint politikusnak, mi a vlemnye, feloldhatk-e ezek az ellenttek, ha a politikai erviszonyok ngyvente vltoznak?
Molnr Gyrgy , MSZP: A Corvin-Szigony projekt kapcsn bennnk is megfogalmazdott ez a krds, hiszen optimista becslsek szerint is ez legalbb 8, de inkbb 10-12 ves program, vagyis elksztssel egytt 3 nkormnyzati ciklust rint. Az MSZP a hossztv szempontokat helyezi eltrbe, szerintnk a rehabilitci lnyege a kerletben megindult leromlsi folyamat meglltsa, megfordtsa. Erre azonban csak sszehangolt, tgondolt program ad eslyt, apr loklis beavatkozsokkal nem lehet eredmnyt elrni. A vrosrehabilitci s az oktats fejlesztse jelenthet hossztv kitrsi lehetsget a kerlet szmra, s gy tnik, ezekben a prioritsokban egyetrts alakult ki a prtok kztt, amivel a FIDESZ, az MSZP s az SZDSZ is egyetrt. gy ltom, hogy a nagy prtok hajlamosabbak a hossztv gondolkodsra, mert gy gondoljk, elg nagyok ahhoz, hogy sokig a kzlet meghatroz szerepli legyenek.
Cscsei Bla, SZDSZ: A hossztvra szl tervezs s a politika rvidtv vltozsai vetik fel azokat a krdseket, amelyek pldul a Nemzeti Sznhz vagy a Klvin tri irodahz ptse kapcsn elkerltek. A politikban ptszeti, vrosptszeti krdsek ritkn kerlnek eltrbe, mert csak nagyon blcs emberek vagy csoportok mernek igazn hossztv programokban gondolkodni. Hangos ellentt legtbbszr csak egy-egy plet vagy tmb esetben tr felsznre. Br a magyar (vros)ptsz szakma egyre inkbb megersdik, nemcsak most, hanem mindig is elg ers politikai befolys alatt llt. A szakmai szervezdseknek nyilvnosan s hatrozottan kellene fellpnik, ha a szakma ellen politikai agresszi zajlik. Sokszor ez sem jelent megoldst, mert tulajdonosi, kpviseltestleti pozcikbl politikusok hozzk meg a dntseket, s a szakma csak elkszti szerephez jut.
Szkelyn Gykssy Dra, MDF: Az ptszet nem politikai krds, nincs MSZP-s, MDF-es, FIDESZ-es vagy SZDSZ-es ptszet. Szmomra az ptszet azt jelenti, hogy mi az, ami leginkbb beleillik a tj, a krnyezet egysgbe, s mi az, ami lhetv, hossztvon lakhatv teszi krnyezetnket. A jzsefvrosi rehabilitci kapcsn a testleten bell is nagyon sok, de nem kimondottan politikai jelleg vita van. Sikerlt elrnnk, hogy a kerletben nem egy Manhattan-szer vrosrsz valsul meg, pedig vannak befektetk, akik gy kpzelik. Jzsefvros struktrja tbb, mint 200 ve alakult ki, meglv adottsgaihoz illeszkednik kell az j pleteknek is. Szeretnnk minl tbb levegt, minl tbb zldterletet magunk krl. gy gondolom, hogy sikerlt egy lhet vros tervt megalkotnunk, amibe termszetesen a politika itt-ott beleszlhat, de nem szabad, hogy a program tisztn politikai krdss vljon. Az ptszettel szemben egyetlen fontos elvrs fogalmazdott meg az MDF s klnbz szakmai bizottsgai rszrl: olyan lptk s elrendezs ptett krnyezet kell, amelyben knnyen alakulnak ki kzvetlen kapcsolatok az emberek kztt. Szerintnk az ptszetnek ez az egyetlen prtvonala van, semmi ms.
Molnr Gyrgy , MSZP: A krds rvilgt ptszet s vrospolitika konfliktusra. Korbban a VIII. kerletben Perczel Anna csodlatos rendezsi tervet ksztett, tele szimpatikus, emberi elkpzelsekkel, amit azonban az adott gazdasgi-trsadalmi krlmnyek kztt nem vagyunk kpesek megvalstani. Egy olyan idelkpet fogalmazott meg, amire jelenleg egyszeren nincs relis forrs. Elkpzelhet, hogy ezek a tervek kzelednek a realitsokhoz, ha az nkormnyzatok a jelenleginl jval tbb pnzt kapnak kormnyzati forrsbl. Krds viszont, hogy nem dl-e addig romba a kerlet fennmarad rsze. A msik vglet a rehabilitcit csak ingatlanfejlesztsnek tekinti. Szerintem meg kell prblni a kett kztt valamilyen sszhangot tallni, s nem szerencss, hogy az ptsz szakma egy rsze elzrkzik a kommunikci ell, elksztik a terveket, s azt vrjk, hogy a politikusok igazodjanak hozzjuk.
A Rv8 ltal kpviselt vrosfejlesztsi szemllet pldartk. Vgiggondoltk a fejldsi s a lehetsges fejlesztsi folyamatot, s nagyon marknsan elhatroldtak a "lakpark"-jelleg elkpzelsektl. Az j laknegyedet gy terveztk meg, hogy az illeszkedjen a vrosi szvetbe, figyelembe vegye az ott lk trsadalmi sszettelt. Clknt fogalmaztk meg, hogy klnbz szocilis htter emberek egytt ljenek egy terleten, nem egymstl elszigetelten, nem szegreglva. Ezt n kiemelked jelentsg gondolatnak tartom. Az ptsz szakma jelents rsze nincs flkszlve arra, hogy a terveket egy brokratikus gpezettel kell elfogadtatnia s a ltez keretek kztt kell megvalstania. A brokrcia szmomra nem felttlenl pejoratv sz, hanem a hivatali mkdsi mechanizmus megnevezse. Nlunk - a VIII. kerlet s a Rv8 esetben - taln mr vgbement ez a tanulsi folyamat, mintha kzelednnek a hatsgot befolysol s az ptszeti szempontok egymshoz. A vrosfejlesztk rengeteget tanultak, a hivatal kevesebbet, mert nem annyira tanulkpes.
A vrost alakt, fejleszt elkpzelseknek szmtalan klnbz rdeket s nzpontot, adottsgot s lehetsget kell integrlniuk. Mit gondol, melyek azok a kiemelt vrosfejlesztsi krdsek, amelyekre prtja rzkeny, mit vrnak el a hossztv elkpzelsektl, milyen krdsekre adjanak elszr vlaszt?
Szkelyn Gykssy Dra, MDF: Szmomra politikai krds a krnyezetvdelem, hiszen ha ez gy megy tovbb, Budapest lassan megfullad. A fvros egy vlgyben fekszik, s ha az sszes lgcsatornt beptik, ha az agglomercibl nem fjja t a szl, akkor a belvrosban megll a leveg. Budapest Eurpa egyik legbdsebb fvrosa. A kerleteknek s a fvrosnak sokkal jobban oda kellene figyelnie a krnyezetvdelemre, mint egy-egy befektet elkpzelseire. A fvrosi nkormnyzat az elmlt vek legnagyobb hibjt Budapest beptsvel, a kzlekedsi hlzat elhibzott fejlesztsvel s a krnyezetvdelem semmibevtelvel kvette el. Az MDF - s n is - ezt kifogsoljuk. A metrptssel alapjban vve egyetrtnk, de gy vljk, hogy a kerletben egy harmadik metrvonal ltestse mszakilag nem tgondolt. A talajvz az elz kt metr bevezetst kveten tbb, mint fl mterrel emelkedett a terleten, gy a pinck vz al kerltek. A kerlet egy homokkal feltlttt Duna-gban van, a hzak 80%-nak 100 vesnl rgebbi az alapozsa. Hogyan tervezik elvezetni a 4-es metrt a Rkczi tr alatt, s mi trtnik majd a krnyez pletekkel, van-e tbb millird forint az rintett trsashzak feljtsra vagy vdelmre? Nem a 4-es metr, hanem a mszaki megolds hinya miatt tiltakozunk, ami kt klnbz dolog.
Megjegyzem szerencssebb volna, ha Budapestet egyetlen egysgnek tekintennk a nagy horderej dntsek meghozatalnl. 1994-ig minden kerlet jelen volt egy-egy kpviselvel a fvrosi kzgylsben, s vtjoggal lhetett. Az nkormnyzati trvny mdostsa ta ltezik s mkdik is kerleti egyeztet tancs, csak ppen semmi beleszlsa sincs a dntsekbe, teht ez amolyan ltszat-demokrcia. Nem rtek egyet azzal, hogy a fvros s a 23 kerlet kln szervezeti egysget kpeznek, gyakorlatilag a fvrosi nkormnyzatra nincs is szksg. Helyette egy jl mkd fvrosi egyeztet tancs kellene, ahol a kerletek a nagyberuhzsok, a krnyezetvdelem s a kzlekeds mindenkit rint krdseirl trgyalhatnak. A VIII. kerletnek s a fvrosnak is van kln szablyozsi terve. A fvrosi terveket a kerletek is megkapjk egyeztetsre, de rdekes mdon ezekben tbb olyan dologba is beletkztnk, amelyeket kerleti szinten nem hagytunk jv. Az egysges, az egsz vrosra kiterjed, llandan tovbbfejlesztett szablyozsi terv kialaktst fontosnak tartom, amelyet azonban nem az rasztal melll, hanem sokkal tbb szemlyes egyeztetssel, a krnyezetvdelmi, kzmfejlesztsi s kzlekedsi szempontokra klnsen odafigyelve kell megtervezni.
Cscsei Bla, SZDSZ: A hossztv szablyozsi tervekkel kt baj lehet: az egyik, ha nincsenek, a msik, ha mr kszen vannak. Utbbi esetben az a problma, hogy utlag irgalmatlanul nehz a meglv szablyokon vltoztatni, amire viszont szksg lehet, hiszen a legragyogbb vrosptsz koponyk sem tudnak mindent elre kitallni. Azt kell eldntennk, hogy milyen irnyban fejldjn egy vrosrsz, de nem kell, hogy a funkcit telkekre lebontva konkrtan meghatrozzuk. A vllalkozk, a befektetk gy hamarabb megtalljk az ket rdekl lehetsgeket. Minl rszletesebben szablyozott egy rendezsi terv, annl tbb kzpnz kell a megvalstshoz. Lnyegesnek tartom teht a rugalmas szablyozst: ha egyszer elkpzeltnk valamit, akkor merjk is azt adott esetben megvltoztatni, pldul a befekteti oldal szempontjainak figyelembevtelvel.
Egy holland kisvros, Haarlem pldjt emltenm. Ez a kisvros ugyangy jl elklnthet rszekre tagoldik, mint Jzsefvros. A vros vezeti nem egy konkrt szablyozsi tervet fogadtak el, hanem egy szveges dokumentumban hatroztk meg elkpzelseiket. Ez a szveg pontosan lerja a kzlekedsi helyzetet, az ptszeti elvrsokat, a szolgltatsok krt, vagy tbbek kztt azt, hogy milyen funkcik kpzelhetk el az adott terleten, s ehhez kerestek alternatv ptszeti javaslatokat, terveket. Az egyik befektet az egyik varicibl vlaszthat ki egy vagy kt telket, a msik a msikbl, s a vrostervezs napi feladata a klnbz ptszeti s befekteti elkpzelsek sszeillesztse. A befektetnek rendelkezsre ll a pontos nvnytrkp, kzmtrkp, a meglv pletek rszletes tervei, lebontva az egyes laksok alaprajzig, vagyis minden ltez informci a rendelkezsre ll elkpzelsei megvalstshoz.
Molnr Gyrgy , MSZP: Az egyes kerletek rehabilitcis elmaradsrl 1999-ben kszlt fvrosi szint felmrs szerint a VIII. kerleti nkormnyzati tulajdonban megjelen feljtsi elmarads krlbell 100 millird forint. Ezt sszevetettk az akkor vi tzmillirdos teljes kltsgvetsnkkel, s nyilvnvalv vlt szmunkra, hogy csak magntke bevonsval tudjuk megvalstani rehabilitcis terveinket. Ezrt osztottuk fel a kerletet rszterletekre, amelyekre a problmk termszete szerint ms s ms megoldsokat lehet kidolgozni.
Bels-Jzsefvrosban nincs szksg nkormnyzati beavatkozsra. A Kis- s a Nagykrt kzti terleten csak a kezd lkst kell megadnunk kzterletfeljtsok segtsgvel, s ez el fogja indtani a fejlesztsi folyamatokat. A kerlet vezetse jelents szemlletvltozson ment keresztl azzal, hogy eltvolodott a korbbi sortatarozs-jelleg beavatkozsoktl, hiszen az egyes pletek feljtst nem nkormnyzati forrsbl kell megoldani. Tves kitr volt a Baross utca krnyki hzak teljes feljtsra klteni, amely sok pnzt emsztett fel, anlkl, hogy valdi megoldst knlt volna. Ezt vgl mr jobb konstrukciban, kevesebb nkormnyzati rfordtssal, a lakk forrsainak bevonsval, rszleges feljts formjban fejeztk be.
Egy msik jl krlhatrolhat terlet a Corvin-Szigony projekt, ahol sok az res telek, ezrt a szakrtk vlemnye alapjn gy gondoljuk, hogy itt rdemes j laknegyedet ltrehozni. Ez hatatlanul egytt jr bizonyos mrtk lakossgcservel is, de ennek eldntse - szeretnm hangslyozni - nem politikai krds. Br vlemnynk szerint oldani kell a szegnysg koncentrcijt a kerletben - hiszen ha egy terleten csak szegny emberek lnek, akkor ott az adott anyagi keretek kztt nem lehetsges valdi fejldst elrni -, de semmikpp nem tmogatjuk a teljes lakossgcsert, a szegnyek kiszortst a kerletbl, vagy ahogy ez nha flmerl, a cigny lakossg kiszortst. Ezzel szemben alapvet clnak tekintjk, hogy Jzsefvros lakossgnak a XIX. szzad vgtl jellemz vegyes szocilis sszettelt megrizzk, hiszen azta ltek itt egytt szegnyek, kispolgrok, kzposztlyba tartozk s mdos emberek.
A kerlet egyes, prostitci ltal sjtott rszeiben a trfigyel kamerarendszer bevezetsvel esly van arra, hogy magnerbl, foghjtelkek eladsval lakhzpts kezddjn el. A telkek nem tl drgk, j helyen vannak, s ez megnyitja az utat a fejlds eltt, melynek els jelei mris rzkelhetek. Meglep tapasztalat volt, hogy egy olyan aprsg, mint a trfigyel rendszer - amely bizonyos tekintetben nem tl vonz jelensg, hiszen furcsa, hogy az ember lpseit kamerk rgztik - elkpeszt vltozst okozott, a lakossg krben nagy tmogatsra tallt, s jelentsen cskkent a kerleti s a fvrosi ingatlanrak kzti klnbsg. Nem elg azonban csak a telkeket eladni, hanem megfelel szerzdsrendszerrel biztostani kell, hogy valban ptkezzenek is a megvsrolt terleteken. Nem az a cl, hogy az nkormnyzat szert tegyen nmi bevtelre, hanem hogy a kerlet fejldse meginduljon.
A legnehezebb krdst a Mtys tr, Lujza utca s a Diszeghy utca krnyke jelenti. Itt az elbbiekben lert folyamatra nem szmthatunk, mivel ezek a terletek a f kzlekedsi tvonalaktl tvolabb fekszenek, radsul a laksllomny sszettele is nagyon rossz. A Diszeghy utcban pldul 3 hz ll egyms mellett, vgtelenbe nyl telkeken, s mindegyikben 120 db szoba-konyhs laks van. Ha ezt a krnyket rendbe akarjuk tenni, 360 csaldnak kell otthont biztostanunk. Azt remljk, hogy amennyiben a korbban emltett akciterleteken elindul a fejleszts, akkor lesz erre a terletre fordthat pnznk is.
A bels-jzsefvrosi feljtsok tapasztalatai vilgoss tettk, hogy szks erforrsainkat meg kell prblnunk ott felhasznlni, ahol a beavatkozsnak a legersebb tovagyrz hatsa lesz. Belttuk azt is, hogy a rehabilitci krdst alapveten ktflekppen kzelthetjk meg: trsadalompolitikai s kifejezetten befektets-orientlt mdon. Ahol a problmk slyosak, ott egy pusztn befektets-orientlt megkzelts nem vezet clra, az zleti szempontok eltrbe helyezse elbb-utbb tvtra visz. Tovbb rnyalja a helyzetet, hogy a VIII. kerlet egy nagyvros rsze, s nem lehet ugyangy kezelni, mintha nll lenne.
Szkelyn Gykssy Dra, MDF: gy vlem, hogy kerletnk szablyozsi tervvel egy lhet vros fejldsi irnyt hatroztuk meg, br nem tudom, hogy ezt a kvetkez ciklusokban mdostani fogjk-e vagy sem. A terveket elszr egy bizottsgnak, majd az egsz testletnek el kellett fogadnia. A tervezktl azt krtk, hogy egyszer rajzokkal s szemlyes beszlgets sorn mutassk be elkpzelseiket, hogy egy matematikus vagy egy vn is megrtse, mekkora hzakat gondolnak, mekkora zldterletet, milyen utckat, milyen elltst, vagy milyen kzmfejlesztst. Programunk kzps Jzsefvros igen nagy rszt rinti, aminek megvalstshoz minimum 5-6 vre, vagy mg ennl is hosszabb idre lesz szksg. A testletnek mindenkppen olyan szerzdst kell majd ktnie a befektetkkel, amely biztostja azt, hogy a tervezett mdon valsul meg a fejleszts. A befektetk ugyanis sokszor megprbljk befolysolni az nkormnyzatokat, hogy klnbz gazdasgi rdekeik jobban rvnyeslhessenek annl, mint amit a szablyozsi tervben jvhagyott a testlet. Termszetesen kompromisszumokra mindig szksg van, s ha egy befektetnek pldul az alacsonyabb prknymagassg plet ptse gazdasgilag nem ri meg, akkor olyan helyet kell tallni, ahol a kvnt magassgot el tudja rni. A VIII. kerletben vannak olyan rszek, ahol biztos, hogy nem fog kompromisszumot ktni a kpviseltestlet: ngy-t emeletes hzak kz nem lehet hszemeletest pteni. A demokrcia szablyait tanulva nagyon remlem, hogy egyre tbbszr mondhatjuk: ha valaki nem tudja betartani a szablyokat, nem kell felttlenl itt ptkeznie.
Cscsei Bla, SZDSZ: Mi az SZDSZ-ben azt gondoljuk, hogy a vros tervezsben - a holland pldt kvetve - odig f szava van a vrost hasznlknak, ameddig az letket, munkjukat meghatroz funkcik s korltok kialakulnak, teht a szablyok alkotsban. Ezen tlmenen fontos az is, hogy a kzterletre nz egy-egy konkrt plet homlokzatval kapcsolatban az ott lakk vlemnyt nyilvnthassanak. Minden olyan programot fontosnak tartunk, amely a dntshozk s az rdekeltek szorosabb egyttmkdst, jobb kommunikcijt szolglja. Civilizlt orszgokban, ha homlokzat-feljtst vgeznek egy tszakaszon, a homlokzati terv variciit hetekig killtjk az t mellett, s vannak emberek, akik csak a vlemnyek begyjtsvel foglalkoznak. Tudjk, hogy hossz ideig tart kemny vitkat lehet azzal elkerlni, ha idben vlemnyt nyilvnthatnak az emberek. Dnteni valakinek mindig kell, de az emberek legalbb tudjk, hogy milyen lehetsgek kzl vlaszthattak.
Magyarorszgon az ilyen tpus elksztsi munka jelenti a legnagyobb problmt. A ktelez lakossgi frumok hre nem jut el a vlemnyt nyilvntani akark tborhoz, a ksn rkez panaszokat a hatsgok azzal hrtjk el, hogy mr kiadtk az engedlyeket, s minden eldlt. Egy telepls letben hrom f dntshoz csoportnak kell szorosan s jl egyttmkdnie: a lakossgnak s az azt kpvisel civil szervezeteknek, az zleti let rsztvevinek s a kzhatalom gyakorlinak, vagyis a dntshozknak s a professzionlis vrosi alkalmazottaknak. Sajnos Magyarorszgon ez mg nem jellemz, sem hagyomnyaink, sem kpzettsgnk nem teszi lehetv. A magyar hivatalnokokat s a magyar ptszt sem gy kpeztk, hogy figyelemmel kell lennik a lakossg vlemnyre, a lakossgot sem gy, hogy neki figyelnie kellene arra, hogy mikor tud beleszlni a folyamatokba. Egyelre maradunk a pufogsok s felhborodsok szintjn.
A hatkonyabb egyttmkdst, kommunikcit kpzsekkel kell tmogatni. A cl az, hogy az azonos terleten dolgoz civil szervezetek, gazdasgi szervezetek s nkormnyzati szervek munkatrsait egytt kpezzk, s rvidebb vagy hosszabb trningek sorn hatkony egyttmkdsre s kommunikcira tantsk meg ket. Erre a kzhatalomnak, a szakmnak s a civilszervezdseknek is figyelnie kellene. ptszeti oldalrl pldul az ptsz Kamara is kezdemnyezhetn egy-egy ilyen tanfolyam elindtst vagy ptszek rszvtelt. A kpzsi programok anyagi htterl nem csak magyar kzpnzek, hanem ms EU forrsok is szolglhatnak. Magam is rszt vettem egy ilyen trningen, amit egy nagy angol civil szervezet finanszrozott, de elssorban az nkormnyzati munkt irnyt Belgyminisztrium feladata lenne, hogy rdekeltt tegye az nkormnyzatokat ilyen kpzsi programok elindtsban.
Brhol, ahol az SZDSZ befolyssal br a vrospolitikra, gyel arra, hogy megrtse, hogy az adott helyen milyen teleplskp kialaktsra van igny. Azt ltom, hogy a fvrosban ez mg nem dlt el, nem tudjuk, hogy Budapest milyen ton fog haladni. Az biztos, hogy nem a New York-i vrosptszeti modellt kveti, de az is ltszik, hogy nem akar egy nagyon elr, nagyon megszabott modellt kvetni. Nem is tud, nincs annyi pnze. Nem tud tmegesen tulajdonokat kivsrolni, s nem tud nagy vrosi beruhzsokba fogni. Ezek kztt vvdik, mikzben politika s szakma kztt sajnos csak bels kommunikcit szlelek. A polmia szntere a polgrmesteri s a fpolgrmesteri hivatalok bels vilga, s nem viszik a krdst a nyilvnossg el. Vidki vrosokban, pldul Kszegen sikeresebb a kommunikci a testletek s az rdekeltek kztt.
Molnr Gyrgy , MSZP: A vros kzponti krdse az, hogy hogyan viszonyulunk az ott lakk gondjaihoz. Azt gondolom, hogy a vrosvezets clja nem csak a terlet fejlesztse, hanem az is, hogy a benne l embereknek jobb letkrlmnyeik legyenek. Engem nem vonz egy olyan program, amely csak az arra rdemesnek tartott emberek szmra pt szp lakhelyet, vagy - akr tttelesen - a krlmnyek alaktsval szelektlja a lakkat. Az egyetlen legitim cl az lehet, hogy azoknak, akik a vrosban lnek, jobb krlmnyeket teremtsnk. Ezrt j a pcsi plda, amely ptszeti krdsek mellett trsadalmi problmkat rint. A kirlt bnyszkolnik terletre engedly nlkl kltztek be a trsadalom peremn l emberek, olyan hzakat foglaltak el, amelyek msnak mr nem kellettek. Az nkormnyzat egyedi utat vlasztott velk kapcsolatban, nem hrtottk el a felelssget a trvnyre hivatkozva, nem tettk ki ket az utcra, hogy aztn tbbet feljk se kelljen nzni. Ehelyett szocilis munkval, tmogatssal, komplex eszkzrendszerrel megprbltk elrni, hogy az nknyes laksfoglalk lakhatv tegyk sajt lakkrnyezetket. Megszntettk az lland fenyegetettsg rzst, felcsillantottk a remnyt, hogy ha hajlandk egyttmkdni, akkor maradhatnak. gy azok, akiktl ezt a trsadalom tbbsge sose vrta volna, fejleszteni kezdtk krnyezetket s sajt letkrlmnyeiket.
Psztor Erika Katalina