Mátyás téri kilátások I. – Iskola-összevonás előtt
2005. szeptember 20.
ROMAPAGE
Komoly változások és kihívások előtt áll a VIII. kerületi iskolarendszer: az erősen szegregálódott Erdélyi utcai Általános Iskola és a többségében nem-romák által látogatott Dugonics András Gimnázium összevonásával 2006 szeptemberétől 8+4 évfolyamos oktatási intézmény kezdi meg működését az általános iskola épületében.
Először találkoztak a napokban az összevonás előtt álló Erdélyi utcai Általános Iskola és a Dugonics András Gimnázium tantestületének tagjai, akik 2006 szeptemberétől egy 8+4 évfolyamos oktatási intézmény közös tanári karában kezdik meg munkájukat. A két intézmény ilyetén átalakításáról 2005. július 5-én határozott a józsefvárosi önkormányzat – eldöntve egyszersmind azt is, hogy az egyelőre még ismeretlen névadójú iskola székhelye a Mátyás tér közvetlen közelében elhelyezkedő Erdélyi utcai iskola épülete lesz.
Szinte biztosra vehető, hogy az iskola-összevonás a kerületi szociális város-rehabilitáció egyik nagy visszhangot kiváltó fejezetének ígérkezik. Mint arról a RomaPage a közelmúltban beszámolt: a Fővárosi Közgyűlés az év elején adott zöld jelzést a szociális város-rehabilitációs program elindításának. A program kísérleti jelleggel a főváros három pontján indul el – a ferencvárosi Dzsumbujban, a Bihari úton, valamint a Magdolna-negyedben. Utóbbi terület, azaz a Nagyfuvaros utca – Népszínház utca – Fiumei út – Baross utca – Koszorú út – Mátyás tér által határolt zóna szociális szempontokat követő (helyi lakosság megtartása, munkahely-teremtés, lakókörnyezet és közbiztonság javítása) újjáépítésének első négyéves szakaszára 700 milliós Ft-os támogatást szavazott meg a városvezetés, amihez a józsefvárosi önkormányzat további 120 millió Ft-ot tesz hozzá.
Mivel a város-rehabilitációs törekvések legfontosabb eleme az oktatás és a kultúra, ennek megfelelően a program középpontjában is a gyerekek, a fiatalok állnak – érvelnek az Erdélyi utcai iskola „átrajzolásának” szükségessége mellett a kerület oktatáspolitikáért felelős szakemberei. Az iskola ilyetén újragondolásának jegyében az intézmény profilt is vált, hiszen a jövőben művészeti általános iskolaként és gimnáziumként kívánja önmagát definiálni. A markáns művészeti karakterhez szükséges pedagógiai programok kidolgozásához további forrásokat HEFOP-pályázatokból remélnek az átalakítás kidolgozói.
A körvonalazódó oktatási intézménnyel kapcsolatban elhangzó másik gyakori kifejezés a „nyílt iskola” terve. Mint azt Dr. Horváth Péter, az általános iskola igazgatója fejtegeti: az elképzelések szerint az új intézmény mindenféle közösségi program előtt nyitva áll majd, így a környéken lakók számára – többek között – számítógépeket helyeznek üzembe, illetve pingpong-asztalokat állítanak fel az Erdélyi utcai épület alagsorában.
Efféle kezdeményezésekre azért is van szükség, mert a projekt sikere szempontjából kulcsfontosságú a lakosok bevonása – állítja Alföldi György, a Magdolna-negyed város-rehabilitációs programját koordináló Rév 8 Rt. vezérigazgatója; hozzátéve, hogy ezt a folyamatot elsősorban a gyerekek felől kell „megtámogatni”. Mindenekelőtt a fiatalok aktivitására számítanak a Rév 8 szakemberei a Mátyás téri Közösségi házban is, amely 2006 decemberére a volt kesztyűgyár területén kerül kialakításra.
Noha az iskola-összevonás részletei még nem teljesen ismertek, már most tudható, hogy a Dugonics András Gimnázium épületében szakiskola kezdi meg működését, ahol 30 szakma oktatására nyílhat lehetőség – olyan fiatalok számára is, akik abbahagyták általános iskolai tanulmányaikat. Számukra 2-3 éves felkészítő képzéssel kívánják lehetővé tenni az alapfokú végzettség megszerzését, ezt követően pedig valamely piacképes szakma ismereteinek elsajátítását.
Bizonytalan ugyanakkor, hogy miképpen alakul a gimnázium jelenlegi programjainak sorsa – így kérdéses például a néhány éve indított rendvédelmi tagozat jövője. A kerület oktatási ügyeiért felelős szakemberei ígérik: állások egyik iskolában sem nem szűnnek meg, és nem változnak a jelenlegi létszámkeretek sem. Nagy hangsúlyt kívánnak fektetni ugyanakkor a pedagógiai programok színesítésére, az alternatív pedagógiák kidolgozására és a képességfejlesztésre.
Mivel a gimnázium tanulóinak többsége nem roma, így a józsefvárosi önkormányzat mostani lépésének egyik legfontosabb célja a jelenlegi szegregáció oldása. Mint arról honlapunk egy sajtórendezvény kapcsán korábban már hír adott: az Erdélyi utcai iskola roma származású tanulóinak aránya 90-95%, amely mutató a demográfiai mélypont hatásával és a szabad iskolaválasztással magyarázható. Utóbbi jelenséggel kapcsolatban figyelemre méltó adalék, hogy a VIII. kerületben lakó 5500 tanköteles gyerek közül 3300 jár helyi oktatási intézményekbe, miközben az idevalósi diákok 40%-át „viszik el” szüleik a főváros más alap- vagy középfokú oktatási intézményeibe.
Rácz Attila
RomaPage
|