maneszota
Magdolna negyed
 
Fontosabb tmk

Fontosabb tmink voltak:

A Magdolna negyed kzbiztonsgi s kztisztasgi helyzete s a 2011-es Bnmegelzsi program lakossgi nzpontbl


sszefogst a szemt s a szemetels ellen!


Kztisztasgi "frontjelents"


Maneszota felmrs


Kztisztasgi Frum


Lakossgi bejelentsek


Akik a piacon dolgoznak (Bezr a Teleki tri piac - kpriport)


Magdolna Szomszdsgi Nap


Tavaszmez krdv


Kinek pl a Mtys tr?


Botrny a Mtys tren

 
Civil esemnynaptr
2025. December
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Cmkefelh

 
MANESZOTA
 
Szakmai modulok
 
Szavazzon n is!
Lezrt szavazsok
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

Mtys tri kiltsok III. – Hatszemkzt

2006. mjus 23.
ROMAPAGE

Az Erdlyi utcai ltalnos Iskola s a Dugonics Andrs Gimnzium sszevonsrl tavaly sszel hallhatott elszr a kzvlemny. A vltozst a jzsefvrosi szocilis vrosrehabilitci egyik legnagyobb hats fejezeteknt aposztrofltk tbbszr is – gy pldul a Magdolna-projekt tavaly oktberi nyitrendezvnyn. Idkzben azonban kiderlt: a tervezett HEFOP-forrsoktl elesett a kerlet, mvszeti iskola helyett pedig csupn a mvszeti nevels eltrbe helyezsrl lehet sz. Radsul a tervezett talaktsokrl az rintettek vlemnye is megoszlik. Dr. Horvth Pter, az ltalnos iskola igazgatja szerint a 8+4 vfolyamos struktra eredmnyei hossz tvon vlnak rezhetv. A gyakorl tanr Bder Ivn ugyanakkor gy ltja, hogy a gimnzium nmagban nem hoz tl sok vltozst, hiszen a dikok tlnyom rsze nem ott fog tovbbtanulni. A RomaPage az igazgatt s a pedaggust egy asztalhoz ltetve rdekldtt a fejlemnyekrl, a kormnyzati prioritsok s a helyi rdekek vlelmezett ellenttrl.

Jelenleg hol tart a gimnzium s az ltalnos iskola sszevonsnak folyamata?

 

Dr. Horvth Pter: Hivatalosan 2006. jlius 15-tl alkot kzs intzmnyt az ltalnos iskola s a gimnzium. Nvadsra a kvetkez tanv sorn kerlhet sor – a pedaggiai program, a tantervek, hzirend, a szervezet mkdsi szablyzat tnzse, a minsgirnytsi program kidolgozsa utn. Az elmlt idszakban tbb fronton folyt a munka. Egyrszt ttekintettk a pedaggiai programjainkat, hogy sszefslhetk-e. Lnyegesen komolyabb „feszls” volt a hzirendeknl – m ez termszetes is. Elttnk ll feladat, hogy egy olyan hzirendet ksztsnk, ami mind a gimnzium, mind pedig az ltalnos iskola sajtossgait tartalmazza. Szervezeti-mkdsi szablyzat tern ugyancsak azt llaptottuk meg, hogy nem sszefrhetetlen a kt intzmny mkdtetse, kzs gazdlkodsa. Amg egybknt az j Szmsz nem kszl el, addig a kt intzmny gy mkdik, hogy ne zavarjk egymst. Az mr most biztos, hogy az j rendben ugyangy kt igazgat-helyettese lesz a gimnziumnak, ahogy eddig volt s ugyangy kt igazgat-helyettest s egy szabadid-szervezt alkalmaz az ltalnos iskola.

 

Milyen tartalmi vltozsok vrhatk az sszevonst kveten?

 

HP: Az egyik vltoztats a 8. osztlyt el nem vgzett, 16 ven felliek oktatst helyezi kiltsba – akkppen, hogy lehetv tesszk az ltalnos iskolai tanulmnyokat esti s levelez formban. Msrszt, tervezzk a nyitott iskola program beindtst az plet pincesorban. Ennek clja, hogy a krnyk fiatal felnttjei s a szlk bejhessenek estnknt, htvgenknt az iskolba. Sportolhatnak, szmtgpes foglalkozsok lesznek s szocilis munksok fognak foglalkozni a problmikkal. Meggyzdsem ugyanis, hogy a szlk bevonsa nlkl nagyon nehz lenne tovbblpni. Amennyiben k jtkos klubkeretek kztt ismerkedhetnek meg az iskolval, annak a ksbbiekben j hatsa lehet az iskola trsadalmi sszettelre.

 

A tantestlet tavaly szeptemberi lsn sz esett arrl is, hogy mvszeti iskolaknt kezdi meg mkdst az sszevont intzmny. Mi lett ebbl a tervbl?

 

HP: A mvszeti iskolk gomba mdra terjedtek el az utbbi 10 vben. Ennek az az oka, hogy az nkormnyzatok egyfajta pnzszerzsi mdozatknt tekintettek e lehetsgre. Ma mr nemcsak nkormnyzatok, hanem klnbz alaptvnyok is vllalnak mvszeti oktatst s mvszeti nevelst. A VIII. kerlet is kapcsolatba kerlt egy alaptvnnyal, amely vllalta, hogy megszervezi a kerletek iskolinak a mvszeti nevelst. m ksbb vltozott a koncepci s egyre ersebb vlt az a vlekeds, hogy a mvszeti nevelst sajt erbl is meg lehet valstani – s ezzel is egy sajtos profilt lehetne knlni a kerlet oktatsban.

 

Mint az kztudott, tavaly sz ta folyik a szocilis vrosrehabilitci a Magdolna-negyedben. Mivel a projekt irnyti kztt nem pedaggus-vezetk lnek, a mvszeti nevels gondolatt gy rtelmeztk, hogy szeptembertl mvszeti ltalnos iskola s gimnzium kezdi meg mkdst. Errl azonban sz sem lehet – mivel ennek nincsenek meg a trgyi s szemlyi felttelei. Ehelyett gy kell pontosan fogalmazni, hogy egy mvszeti nevelst komolyan vev, eltrbe helyez intzmny kerl kialaktsra, m nem vlik mvszeti iskolv ez az iskola.

 

Ugyancsak terveztk, hogy a pedaggiai programok kidolgozshoz s a mvszeti karakter kialaktshoz a Humnerforrs-fejlesztsi Operatv Program (HEFOP) plyzatbl teremtik el a szksges forrsokat.

 

HP: A HEFOP-pnzek nem nyltak meg a kerlet szmra – a Jzsefvros be sem adta ignyt. Tudvalv, hogy a HEFOP olyan talaktsokra hajland ldozni, amelyek az integrci mrhet formjt hozzk ltre az adott programok megvalsulsnak 16 hnapja alatt. Vlemnyem szerint azonban 16 hnap alatt ezeket a vltozsokat nem lehet elrni. Azok az elkpzelsek pedig, amelyek lakossgmozgssal jrnak, nem mutatnak vals megoldsokat.

 

A mi szmunkra azonban gysem ez az sszevons lnyeges aspektusa, hanem hogy perspektvt adjunk azoknak a gyerekeknek, akik megszenvedik azt, hogy a befogad krnyezet az ltalnos iskola utn ellensges a szmukra. Hossz tv clunk az, hogy ltrehozzunk egy olyan intzmnyt megfelel pedaggiai programmal, amelynek rvn a dikok kpesek lesznek eljutni az rettsgiig.

 

Bder Ivn: A kzelmltban egy olyan informci jutott a tudomsomra, miszerint az Oktatsi Minisztrium (OM) olyan feladatot tztt ki maga el – ha marad a jelenlegi liberlis vezets –, hogy kidolgoz egy mreszkzt, ami megmri: lehetsg lenne-e integrcit vgrehajtani a kerletekben. s ha egy kerlet vagy kistelepls, kzsg a lehetsgek ellenre fenntart szegreglt tpus iskolkat, akkor kizrja mindenfle OM ltal kirt plyzatbl. Magyarn: ha a VIII. kerletben van egy szegreglt tpus iskola – mint amilyen az Erdlyi –, akkor a vrosrsz nem tud bekapcsoldni a HEFOP-programokba vagy akrmilyen EU-s programba, mert az OM megtiltja azt.

 

Azt is mondjk, hogy a jelenlegi helyzetet meg lehetne vltoztatni a Mtys tren. Persze, sztoszthatnk a 160 roma gyereket – csakhogy akkor egy Erdlyi helyett keletkezne ngy. Teht nagy valsznsggel egy fillrt nem fogunk kapni a HEFOP-os plyzatokbl, mert van egy szegreglt intzmnye a kerletnek. Jmagam egybknt tkletesen egyetrtek azzal, hogy az erltetetett integrci nem j. n ezt „hideg” integrcinak hvom.

 

n gyakorl tanrknt tavaly dvzlte az sszevonst. Most hogyan vlekedik a fejlemnyek tkrben e folyamatokrl?

 

BI: Az els krdsem a gimnzium tanraihoz az volt, hogy hny szzalk a roma gyerek arnya. k azt a vlaszt adtk, hogy kzel 30%. Ez igen j arny, hiszen ha sszevonjk a kt intzmnyt, akkor integrlt intzmnynek lehetne nevezni. gy teht egy olyan gimnziumba kldennk a gyerekeinket, ahol kevesebben vannak a cignyok, mint a nem cignyok.

 

Felfogsom szerint ugyanakkor az integrci nem roma gyerekek, hanem htrnyos helyzet gyerekek integrlst jelenti. Megeskdnk r, hogy a Dugonics Andrs Gimnziumba jr gyerekek tbbsge is htrnyos helyzet – gy innentl kezdve azt ugyanolyan szegregltnak lehet minsteni. Nlunk a szegregci alapja szintn nem a roma szrmazs, hanem az, hogy a gyerekek nagyon szegnyek s htrnyos helyzetek. Teht ha ez az integrci alapja, akkor megint csak ott vagyunk, hogy a mostani elkpzels sem nevezhet integrcinak.

 

s miknt vlekedik a 8+4 vfolyamos konstrukcirl?

 

BI: n a lelkem szerint a 12 vfolyamos iskola hve lettem volna. Azrt, mert ez folytonossgot jelentett volna a jelenleg ide jr gyerekeknek. Pldul a mostani 8. osztly, amely katasztroflis llapotban van, sajnos nem is tud megfelelni a gimnziumi kritriumoknak. Pedig ket kellene megmentennk – 0. vfolyammal, nyelvi elksztvel –, olyan szintre felhozva ket, hogy utna megfeleljenek a gimnziumban. Azt maga az igazgat r is tudja, hogy ha egy adott oktatsi sznvonalat akar tartani a gimnziumban, akkor nem biztos, hogy a mi gyerekeink oda valk. No de mi lesz gy a vgeredmny? Hogy az erdlyis gyerekek nagy rsze nem az itteni gimnziumi osztlyba fog menni, hanem szakiskolba, vagy egy szakkzpbe, ahonnan 3 hnap mlva kibukik. Magyarul: az sszevons nem biztost folytonossgot az erdlyis gyerekeknek.

 

Vannak azonban ms gondok is. Ha jl tudom, jelen pillanatban elkpzelhet, hogy nem indul els osztly. Akkor viszont felvetdik, hogy ennek az iskolnak a ltrehozsa az nem azrt trtnik-e, hogy a kerletben s a fvrosban az Erdlyinek a megtlse egy kicsit nvekedjen. n attl tartok, hogy a gimnzium idehelyezsvel a gimnziumi rsz lesz erstve, viszont az ltalnos iskolai tagozat nem biztos, hogy fejldik. Mindennek az a kvetkezmnye, hogy jelenleg bizonytalan: lesz-e egyltaln a jvben ltalnos iskolai tagozat.

 

Milyen rdekek motivljk a kzpfok oktatst nyjt vfolyamok thelyezst a Magdolna-negyedbe?

 

HP: A gimnzium idehelyezse sszkerleti rdek. Msodszor, neknk lehetsget ad arra, hogy hossztvon flbressze az itt l emberek rdekldst a gimnzium irnt. Meggyzdsnk ugyanis, hogy hossz tvon biztos segtsget fog jelenteni az ltalnos iskolai rsz helyzetben is. Lehet, hogy lesz els osztly, lehet, hogy nem lesz – sok minden vltozhat a jv idszakban.

 

Szerintem egybknt a 12 vfolyamos iskola az elitoktatst szolgl intzmny. Ha ugyanis felveszek valakit els osztlyba, annak garantlom, hogy 12. vfolyamos korig ebben az iskolban tanul s nem is nagyon tud kilpni a rendszerbl a magyar oktatsgy szerint, mert a tantervek gy plnek fel, hogy ms intzmnyekbe igen problematikus az tkerls. Teht, ha gy veszem, akkor a 12 vfolyam is egy szegreglt iskola: az elit irnyba szegregl tpus – hiszen kizrja belle azokat, akik az tlagos intzmnyben vannak. A 8+4-es rendszer lnyege inkbb az, hogy nyitva hagy minden krdst. A mostani 6. osztlyosok s az alatta jrk egszen mskpp fognak tanulsi stratgikat kialaktani s egyre tbben trekednek majd arra, hogy gimnziumba kerljenek.

 

A mostani 8. osztlybl hnyan kezdenek sztl gimnziumi tanulmnyokat az sszevont intzmnyben?

 

HP: A mostani 8. osztlybl egy gyerek jelentkezett gimnziumba s t biztos, hogy fel fogjk venni. A tbbiek mindenhov mshov kerlnek.

 

BI: Olyan szakkpz intzmnyekbe, ahol piackptelen szakmkra oktatnak. n egybknt akkor ltnm profinak ezt az intzmnyt, ha az egyni letsorsokrt is felelne. Teht nem zrulna le azzal az oktats, hogy elballagtatjuk a 8. osztlyt. Tbb olyan tantvnyom is van a mostani 8. osztlybl, akik ha itt els osztlyba jrhatnnak, akkor nem biztos, hogy az rossz lenne. Ha azonban minden marad a rgiben, akkor a most vgzett dikjaink egy jelents hnyada itt fog tnferegni az utcn, mert sehol nem tudnak elhelyezkedni. Az igazgatnak garancit kellene vllalnia arra, hogy a vgzett 8. osztlyosok nagy tbbsge bekerl a 9. vfolyamra, ha megfelel a kritriumoknak. Nekem ugyanis elssorban az a fontos – s azrt vagyok mg mindig itt hrom diplomval –, hogy az itteni 160 gyerekkel mi lesz, nem pedig hogy azokkal, akiket most idetesznek.

 

HP: n nem hiszek abban, hogy a tbbsgnek kellene ebbe az iskolba jrni, hanem elssorban azoknak, akik gimnziumi tanulmnyokra alkalmasak. Ez igenis fgg a mi pedaggiai munknktl, de attl is, hogy mi a gyereknek s a szlnek a hozzllsa. Igen, tbbet kell tenni azrt, hogy minl tbb gyerek ide jrhasson – s meggyzdsem, hogy erre egyre tbb gyerek lesz alkalmas. Ez azonban akr egy vtizedig is tarthat. A magam rszrl nagyon fontosnak tartom a szakoktatsban val rszvtelt, a szakmunka eurpai szinten felrtkeldik.

 

A kls szemll szmra gy tnik, mintha az iskola egyre komolyabb ellenszlben kzdene a fennmaradsrt. Hogyan ltjk: milyen okok hzdnak meg emgtt?

 

BI: n is egyre inkbb azt rzem, hogy az orszgos politikai akarat s a helyi fenntarti politikai akarat tkzik egymssal. Csak azt nem rtem, hogy ha mindkett politikailag egyhez tartozik, akkor a kett kztt mi a klnbsg.

 

HP: Ideolgiailag nem tartozik egyhez. Az oktatspolitikai irnyts liberlis, a kerletben viszont szocialista tbbsg van. De azonossg esetn is tkzhet a helyi s az orszgos rdek.

 

BI: Jmagam egyre inkbb gy tapasztalom, hogy a helyi akarat s az orszgos akarat nem tud megegyezni. Csak kzben azt is ltom, hogy az idejr 160 gyerek sorsa jelen pillanatban krdjeles, hogy mi legyen velk. Neknk arra kellene trekedni – fleg, ha ekkora tmads ri az intzmnynket, egyszersmind pedig fggetlenl attl, hogy milyen politikai akaratok hogyan mrkznek egymssal – hogy egy nagyon sznvonalas oktatst biztostsunk nekik. m jelenleg az itteni oktats sznvonala nagyon alacsony szinten van.

 

A tantestlet tagjaknt milyen magyarzatokkal szolgl minderre?

 

BI: Nagy baj, hogy nem igazn van olyan frum, ahol az okokat meg tudjk vitatni a kollgk. ltalban csak ketten szoktunk vitatkozni az igazgat rral. A msik, hogy a tantestletnk nem is nagyon mondja ki a vlemnyt. Azrt, hogy a 8. osztly ilyen szintre jutott, nemcsak a gyerekek felelsek, hanem a tantestlet is.

 

A problmink egy rsze persze kvlrl ered. A mostani tanv gy telt el, hogy nem tudunk felvenni egy szocilis munkst, mert szinte senki nem jelentkezett az llshirdetsre. Akik jelentkeztek, azoknak az els krdse mindig az volt, hogy mennyit fizetnk. Ez vezet aztn oda, hogy a mostani 8. osztlyban a gyerekek nagy rsze csak 9 ra utn rkezik az rkra, s ebbl addan risi lemaradsaik vannak. Nem mellkesen: szksg lenne tbb cigny szrmazs pedaggusra.

 

Ennek szksgessgt amgy mivel indokolja?

 

BI: Szerintem egy roma tbbsg iskolban elnyt jelent, ha valaki vgzett s roma szrmazs. Ez az iskola ugyanis csak gy tud ptkezni, ha kellen szles kapcsolati rendszert pt ki. n elssorban a fiataloknak adnk lehetsget.

 

Gyakorl pedaggusknt mit szl a nyitott iskola tervhez?

 

BI: Kifejezetten rlk ennek, mert egy nyugat-eurpai orszgokbl vett iskolamodellrl van sz. s neknk risi gondunk van azzal, hogy a szlket hogyan hozzuk be ide. n magam, ha szli rtekezletet tartok, hrom szl jn el a 19-bl – ennyire rdekli ket, hogy mi van a gyerekeikkel az iskolban. Ilyenkor szokott az lenni, hogy n keresem fel a szlket s kimegyek csaldot ltogatni. Persze ez sem megolds, mert a fl rs tallkoz utn megint kezddik az rdektelensg. Szlk nlkl teht tnyleg nem lehet.

 

Azt is ltni kell azonban, hogy a nyitott iskolt nkntesekkel oldottk meg Nyugat-Eurpban s Amerikban. Azrt megy a pedaggus a Harlembe vasrnapi foglalkozsokat s csoportfoglalkozsokat tartani, mert nknt fontosnak tartja azt. Szmomra viszont jelenleg krdses, hogy milyen sznvonal lesz az az iskola, ahol a pedaggusok csak azrt vllaljk el azt a hrom ra foglalkozst a nyitott iskolban, hogy meglegyen a ktelez raszmuk. Krdses az is, hogy mikppen valstja meg az igazgat r a Munka trvnyknyve alapjn biztostott heti 2 nap pihennapot, ha htvgn tlteti le a pedaggusok ktelez rit. Vagy elbocstsokra lehet szmtani?

 

HP: Szerintem pedig egy pedaggusnak el kell tudni dnteni, hogy munkavllal vagy nem munkavllal. Vezetknt nem is nagyon tudok mst mondani. Ha fix szm munkalehetsg van s adott szm pedaggus, akkor vagy cskkentett fizetsrt, rszmunkaidben dolgozik valaki, vagy pedig elvllal olyan feladatokat, amely eddig nem tartozott a feladatkrbe. Egybknt az oktats sznvonala s eredmnyessge nem azonos fogalom. Az eredmnyessghez pedagguson kvli krlmnyek is szksgesek.

 

Vgezetl trjnk vissza az sszevonsra! Tavaly sszel mg fgg krds volt, hogy a tbbsgben nem romk ltal ltogatott gimnziumban hogyan fogadjk az erteljesen szegregldott ltalnos iskolval trtn sszevonst.

 

HP: Valban. A Dugonics Andrs Gimnzium s a mi sszevonsunk kapcsn hrom nyitott krds maradt. Hogy hogyan viszonyulnak a gyerekek, a szlk s a tanrok. Az ott lv munkatrsakkal vgl gy nyilatkoztak, hogy tjnnek ebbe az intzmnybe. A szlk vlemnyt onnan ismerjk, hogy az nkormnyzat kikrte mindkt intzmny klnbz kzssgeinek a vlemnyt – csupn egy szl adott hangot ktelyeinek, ms egyb szli hivatalos ismertetsrl nincsen tudomsom. A gyerekek elkezdtek ide tjnni vfolyamonknt, a most vgz vfolyam kivtelvel minden vfolyam elltogatott ide. Velk beszlgettnk, vgigmentnk az pleten. Lehetv tettk szmukra, hogy mrciustl minden szerdn ide jhettek volna dlutn – nagyon lelkesedtek, m vgl nem jttek. Igazbl azonban minden szeptemberben fog vgrvnyesem kiderlni.

 

Azt pedig, hogy az sszevont iskolnak jobb lesz-e vagy nem, az fogja eldnteni, hogy az itt ltrejv intzmny a maga szellemisgvel fel tud-e mutatni valamit, ami vonz – ha mshogy nem, akkor azzal, hogy itt trdnek a gyerekkel. Ha ez megtrtnik, akkor biztos, hogy javulni fog az iskola. Ha nem sikerl, akkor ez az intzmny nmagtl szmoldik fel. Mint ahogy spontnul szegregldott s hagytk el azok a trsadalmi rtegek, amelyek mshol jobb intzmnyt, jobb elrehaladst talltak maguknak, ugyangy nmagt is felszmolhatja spontn mdon. Mert ha nem fognak rtket ltni bennnk, akkor nmagtl szmolja fel az a trsadalmi csoport, akiknek a rszre ennek az nkormnyzati intzmnynek szolglnia kellene. Az tletet teht nem a minisztrium s nem az nkormnyzat fogja kimondani, hanem az a lakossg, amelyik itt a Magdolna-negyedben l. Ez a lnyege ennek a dolognak – no meg a lass, kvetkezetes munka. Szerintem mi j irnyba haladunk.

  

Rcz Attila – RomaPage

Mg nincs hozzszls.
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!