Rszvteli tervezs a gyakorlatban - Megkapjk a magukt
Magyar Narancs - 2008.06.05.
A rszvteli tervezs fogalma immr nem ismeretlen a fvrosi nkormnyzati hivatalokban sem. Az ezzel foglalkoz tancsad cg paradigmavltsrl, a civilek viszont manipulcirl beszlnek.
Az unis elvrsok immr ktelezv teszik a participcit, vagyis a civil lakossg bevonst az nkormnyzati stratgiaalkots folyamatba. E nlkl pldul nem lehet plyzni a Regionlis Operatv Programon keresztl a "funkcibvt vroskzpont" cmen jelenleg megszerezhet unis forrsokra sem. A hivatalok zme tovbbra is a szokvnyos lakossgi frummal, egy-kt clcsoporttal szervezett beszlgetssel tudja le a lakossgi kpviseletet, mg nhnyan szakrtket is ignybe vesznek, pldul a fvrosi nkormnyzati tulajdon Studio Metropolitana (SM) Kht.-t. Beleznay va fptsz a rszvteli tervezst tbbnek tartja ktelessgteljestsnl: vgre megtalltk a mdjt annak, hogy a fentrl irnytott vrostervezsi folyamatba hogyan vonhat be a lakossg. Gauder Pter, az SM gyvezetje egyenesen paradigmavltsrl beszl, szerinte egyre nyilvnvalbb, hogy tarthatatlan a szocializmusban gykerez, megmond tpus vrostervezsi gyakorlat.
A remlt szemlletvltst a Futurbia elnevezs konzultcisorozat vezette fel, amire a legklnbzbb fvrosi clcsoportokat hvtk meg. Ennek eredmnyeit Budapest vrosfejlesztsi programjnak tdolgozsnl hasznostank, beltva, hogy a Podmaniczkyra keresztelt kzptv program minden, csak nem stratgia. A fkuszcsoportok rsztvevi kzl
tbbeket bevonnak
a vroshzi appartus mellett felll tancsad testletbe (az n. think tankbe), s gy valsulna meg a civil kpviselet. Noha a ktszint nkormnyzati rendszer miatt a kiigaztott Podmaniczkynak ugyanakkora rvnyeslsi eslye van, mint a think tank nlklinek, egy jabb, a prtokat is kpvisel testletnek lenne tiszte a kerleteket a konszenzus irnyba terelni.
Ezekkel az elvekkel messzemenkig egyetrtett minden, a Narancs ltal megkeresett civil szervezet, a megvalstsban azonban mr tejtve reztk magukat. "rltem ennek az j folyamatnak, de mintha nem valdi folyamat lenne. A mdszertana nem teszi lehetv, hogy a merben klnbz civil gazatok megjelenhessenek, s mintha prekoncepcik is lennnek a szervezk rszrl. Az egyik szszegz megbeszlsen elhangzott, hogy bizonyos fkuszcsoportok lnyeges vlemnyt fogalmaztak meg, mg msok nem. Eleve megmondtk teht, hogy mi a j s mi nem - sorolta szrevteleit Lszl Jnos, a Magyar Kerkprosklub elnke. - Azt nem tudom pontosan, hogy mi a think tank, aminek az SM a tagjv jellt, de ugyanezt el fogom mondani ott is. A politikai btorsgot ugyanis nem ptolja a participci." Volt olyan szervezet, amelyet mr a "participcis" program nyelvezete is zavart, nem tudtak azonosulni a "vrosszcenrik", a "jvmhely" fogalmaival; msok a szervezk arrogancijt emltettk a tvolmaradsuk okaknt. Hogy kik voltak a meghvottak s a tnyleges rsztvevk, a Futurbia honlapjrl nem lehet kiderteni, mert ott csak az SM munkatrsai ltal ksztett sszefoglalk szerepelnek, nvsor nlkl - holott az tlthatsg az egyik felttele a sikeres rszvteli folyamatnak.
Az Utca Embere nkntes hlzat kt forduln kpviseltette magt a szocilis csoportban, de a zr konferencin mr nem vettek rszt. Vojtonovszki Blint hisz a kpviseleti gyben, de a szocilis ellts krdsben gy ltta, a fkuszcsoport vezetse a fvrosi szndkot, a szocilis szolgltatsok forprofit szereplk szmra is nyitott piacostst prblta legitimlni. "Voltak olyan javaslatok, amelyek a mi hatsunkra kerltek bele az anyagba, de azt vettk szre, hogy az els fkuszcsoport eredmnyrl krbekldtt anyagban nem az llt, amiben elzetesen megegyeztnk.
gy pedig nincs rtelme
az egsznek." Pataki Gyrgy kzgazdsz, aki rszvteli vidkfejlesztsben szerzett modertori tapasztalatot, s a megbeszlseken a Vdegylet szneiben volt jelen, gy ltta, a problma egyik gykere, hogy a fvrosi cget nem lehet kvlllnak tekinteni a vros fejlesztst rint krdsekben. Hamar kiderlt, hogy a rsztvevk a szervezk vzolta modellekhez kpest ms mrcvel gondolkodtak a vrosrl (olyan ltalnos rtkkrdsekrl volt sz, mint hogy Budapest kulturlis vros legyen-e inkbb, oktatsi kzpont vagy innovcis centrum). "Innentl irnytott folyamat volt, de az egyttmkds jegyben vgigjtszottuk. Csakhogy az eredmny is ezt a rnk knyszertett struktrt tkrzte, amit a szervezk nem rtettek meg. Ezt ebben a szakmban dilettantizmusnak hvjk." Gauder ezt cfolja: "n modertor vagyok, nem kell bizonygatnom, hogy rtek hozz. Csak abban vagyok rdekelt, hogy a mdszer beszivrogjon a kztudatba."
A Futurbival egy idben kerlt sor a rszvteli tervezs els, SM ltal moderlt gyakorlati pldjra a hatodik kerleti nkormnyzat megbzsbl. A Kincsnk a Piac csoportnak ksznhet, hogy a kerlet tavaly felbontotta azt az ersen korrupcigyans szerzdst, amely a Hunyadi tri piacot az nkormnyzathoz kzel ll cg rdekeltsgnek adta volna hossz tv hasznostsra (lsd: Hrom ksrlet a hatodikban, Magyar Narancs, 2007. oktber 18.). A Kincsnk nem rtett egyet a tr al tervezett mlygarzs szksgessgvel, ami miatt fkat is kivgtak volna, s megsznt volna a szabadban mkd stermeli piac. Mikor ez a terv dugba dlt, a testlet a Colliers tancsad cget bzta meg egy zleti hasznostsi koncepci kidolgozsval - s emellett az SM-et, hogy a participcit biztostsa. A Kincsnk benyomsa az volt, hogy az SM egy mr elkszlt stratgihoz szabja a velk folytatott konzultcit, pedig annak a clja - mint velk tudattk - ppen a trrel kapcsolatos vzik sszegyjtse volt. Pldul az utols tervezi esten jelen levk elkpzelst a tr talaktsra, amit az SM hrom vltozata mell negyediknek javasoltak, az SM vgl nem dolgozta ki.Gauder Pter viszont tud arrl, hogy ezek az elkpzelsek is bepltek a Colliers anyagba. Gauder szerint a Kincsnk magatartsa jellemz a negatv stratgival l civilekre, akik a krnyk valdi rdekei helyett "a kz ruhjba ltztetett ns rdeket kpviselik". A Kincsnk rdeke ugyanis - llaptja meg - nem ms, mint Verk polgrmester megbuktatsa. ns rdekk, hogy meggtoljk, hogy a mlygarzs megplse miatt nekik is parkolsi djat kelljen fizetnik. A Kincsnkbl tbben nemrg kltztek a Hunyadi trre, sokan pedig ms szervezetekbl kapcsoldtak be a konfliktusba. A civilsg mibenltrl szl eszmefuttatssal a csoport nem azonosul, Varga Zsuzsanna szerint jellemzen ezekkel az rvekkel prbljk ket hiteltelenteni. A trrel kapcsolatos konkrt tervekrl vgl a testlet el kerlt elterjesztsbl rtesltek, amely - hivatkozva a participcira - egy tszz frhelyes mlygarzs ptsvel llt el. Ez az eset is ksztette a Vdegyletet s a Szindiktust egy kzs sajtkzlemny kiadsra, amelyben egy Budapestre vonatkoz alternatv rszvteli folyamat tervezst kezdemnyezik.
Rszvteli modell
A lakossg bevonsa a teleplsek, trsgek jvjre vonatkoz stratgikba magtl rtetd az rett demokrcikban. Mr csak azrt is, mert a politikusok tisztban vannak vele, hogy ha nem brjk a lakossg bizalmt, nem vlasztjk ket jra. Itthon azrt fordulnak egyre gyakrabban ehhez a mdszerhez, mert a civil nyomssal utlag megbirkzni sokkal tbb energit ignyel, mint ha az elkpzels megfogalmazsa utn rgtn a nyilvnossghoz fordulnak. Az mr eredmnynek mondhat, hogy vannak esetek, amikor a rszvtelt nem megelzsknt, hanem az elnyei miatt alkalmazzk, mert megszerettetni pldul egy vrosi teret, netn a hasznlikra bzni a fenntartst, leginkbb az bevonsukkal lehet. Ilyen ksrlet a nyolcadik kerleti Mtys tr megtervezse, amit egybknt szintn rengeteg kritika rt. Dmtr Tams tjtervez, a Nemzeti Fejlesztsi s Gazdasgi Minisztrium tancsosa szerint - aki a kilencvenes vek eleje ta segt rszvteli folyamatokat - a feleket a bizalomhiny jellemzi: a civil szektor zavarban van, ha a dntshozkkal kellene egyttmkdnie, amazok pedig tartanak attl, hogy a civilek beleszlnak a dolgaikba. Hiba jellemzen akkor csszik a folyamatba, ha nem tisztzott elre, hogy kinek mi a szerepe s kompetencija (hiszen a vgs szt a dntshozk mondjk ki), ha nem nyilvnos a folyamat minden fzisa, vagy ha az azt moderl szakember kibillen a trgyilagos kvlll szerepbl.
Somlydy Nra
|