Mtys tri kiltsok II. – Kt tz kztt
2005. szeptember 20.
ROMAPAGE
A szegregldott iskolba jr gyerekek szmra ugyanolyan feltteleket kell teremteni, mint azoknak, akik j minsg, nem szegreglt iskolba jrnak – lltja Bder Ivn, az Erdlyi utcai ltalnos Iskola fiatal pedaggusa a RomaPage-nek adott interjban.
Az Erdlyi utcai iskola roma tanulinak arnya 95%. n szerint meg lehetett volna-e akadlyozni a jelenlegi helyzet kialakulst? Mennyiben jelentene vltozst a beiskolzsi krzetek megvltoztatsa?
Az Erdlyi utcai iskola ers szegregldst meg lehetett volna akadlyozni, ebben biztos vagyok. gy ltom azonban, hogy ez egy rendkvl szertegaz folyamat, amit dnten befolysol, hogy a cigny lakossg szma a VIII. kerltben mra nagyon megnvekedett. Krdsnek msik felre is vlaszolva: ha az Erdlyi utcai iskola roma tanulit sztosztank a szomszdos iskolkba, ahol szintn 50-60% a cigny gyerekek arnya, akkor az ott is megemeln a cigny gyerekek szmarnyt, azaz lehetsges, hogy egy szegreglt tpus iskola helyett hrom msik jnne ltre. Ezrt is mondom azt, hogy nem szerencss direkt mdon sszekeverni gyerekeket. A politika lpten-nyomon elfelejti, hogy itt emberi sorsok, szemlykzi kapcsolatok forognak kockn. Itt sokkal tbbrl van sz, mint hogy integrlva legyen egy gyerek s ezrt t kell tenni egy msik iskolba.
Ezzel egytt hogyan vlekedik az integrcis folyamatokrl?
gy vlem, hogy a teljes integrci megvalsthat, m csak vekkel ksbb. Ne felejtsk el, hogy jelenleg Magyarorszgon szabad iskolavlaszts van. Ennek az egyik pillanatrl msikra trtn megvltoztatsa nagyon-nagyon radiklis lpsnek tnik, amibl knnyen komoly problmk szrmazhatnnak.
Mit vr a mostani iskola-sszevonstl?
Taln ez egy jabb lehetsg arra, hogy az olyan gyerekek, akik mshol a 9. vfolyamra bekerlve nem kapnnak kell odafigyelst s kiesnnek, legalbb rettsgiig eljussanak. Fl viszont, hogy ha idejn a gimnziumba az a gyerektmeg, aki esetleg ms helyekrl kibukik s azoknak a tbbsge roma szrmazs lesz, akkor rnk fogjk stik, hogy tovbb szegreglunk. n tartok ettl. A lelkem mlyn viszont rlk s bzom benne, hogy nem csak cigny gyerekek jnnek majd ide. Mindezt teht kt oldalrl is meg lehet kzelteni. Hozzteszem, hogy pedaggusknt, illetve oktatsi gyekben jrtas szakemberknt magam is kt tz kztt vagyok, mert nem tudom eldnteni, hogy mi legyen. Ugyanis ha azt mondom, hogy ezeknek a gyerekeknek is szksgk van a minsgi oktatsra, akkor igenis ki kell mellettk llni s ugyanolyan eslyeket kell nekik kvetelni, mint azoknak, akik j minsg iskolba jrnak. Msrszt viszont a trsadalom nem arrl szl, hogy romk vagyunk s valban nem szerencss, hogy dikjaink csak cigny gyerekek kztt tanulnak. Ebben teljesen igaza van azoknak, aki hozzm hasonlan ellenzik a szegregcit.
Tanrknt mit tesz, mit tehet a mostanra kialakult ersen szegregldott helyzetben?
Rendelkezsre ll egy pnzforrs, amelyekbl a kzelmltban kulturlis programokat indtottunk. Voltunk pldul moziban s az Operett Sznhzban, ahol pholyt tudtunk szerezni a gyerekeknek. Olyan helyekre prbljuk elvinni a tanulinkat, ahol ki tudnak mozdulni az otthoni kzssgbl, illetve amelyek rvn nem csak a sajt kzssgkkel rintkeznek. Egy msik projektnk keretben a Budai-hegyekbe vittk a gyerekeket s a fvros nevezetessgeit, mzeumait ismertettk meg velk.
Milyen nevelsi elveket alkalmaznak az iskolban?
Pedaggiai programunk multikulturlis nevelst valst meg. Az iskolban n tantom a cigny npismeretet, heti egy alkalommal, az els vfolyamtl a nyolcadikig. A tantrgy keretben a gyerekek, akiknek nagy rsze romungro, megismerkedik a cigny kisebbsgi intzmnyrendszerrel, a szoksokkal, mvszekkel, de pldul az sztndjrendszerrel is. Emellett megismertetjk velk a nem cigny kultrt is.
Multikulturlis nevelst emltett. Milyen mdszerekkel sztnzik a fiatalokat a tolerancira, a msik elfogadsra?
Mra megsznt, de rgebben nagyon hasznos volt a trsadalomismeret-oktats. A gyerekeknek olyan feladatot lehetett adni, hogy ksztsenek interjt egy nem cigny emberrel arrl, hogy mit gondol az eltletekrl; vagy keresnik kellett egy nem cigny szrmazs, szmukra pldartk embert. Ezeken az rkon llampolgri ismereteket is oktattunk, pldul azt, hogyan kell egy krvnyt benyjtani. Mint lthat, n inkbb gyakorlati feladatokat prbltam adni. Megemltenm az vente megrendezsre kerl Kulturlis napot, amelynek keretben tipikusan cigny s nem cigny projektek egyarnt megvalsulnak. Mostanban pedig azt tervezzk, hogy keresnk egy rgit az orszgban, amelynek van tipikus cigny teleplse s nem cigny teleplse is; s mindkt helyre elvisszk a gyerekeket. Elvnk az, hogy dikjaink ismerjk meg a sajt npcsoport kultrjt s a tbbsgi kzssgt is.
Hogyan motivljk a szlket?
Rgta tudjuk, hogy minsgi oktats csak ott valsulhat meg, ahol a szlket sikerl bevonni. Iskolnkban a szli munkakzssgnek komoly rdekrvnyest kpessge van, a kulturlis rendezvnyekre, kirndulsokra a szlk is rendszeresen eljnnek. A mi pedaggusaink, osztlyfnkeink vente tbbszr is elmennek csaldltogatsra. A szocilis munksunk pedig, ha nem jelenik meg a gyerek reggel az iskolban, akkor azonnal felkeresi a csaldot.
n szerint egy szegregldott iskolban melyek lennnek a minsgi oktats legfontosabb elemei?
A szegreglt tpus iskolk szmra olyan mintartk programok kellennek, amelyek megmutatnk nekik, hogy mit tudnak kezdeni abban a szituciban, amikor elszegregldnak. Jelenleg ilyen programok nincsenek, ezeket mielbb meg kellene rni. Szorosan ehhez kapcsoldik s ugyancsak kulcsfontossg lenne a plyzatalap finanszrozs bevezetse a szegreglt tpus intzmnyekben. Ugyancsak megvltoztatnm a pedaggus-tovbbkpzs jelenlegi rendszert. A romolgiai kpzseket bevinnm az iskola falai kz, fknt azokba az intzmnyekbe, amelyek rlltak a szegreglds tvonalra. A Bronzklub Egyeslet ltal jl kitallt, m sajnos nem megvalsul Utaz Folklrmhely mintjra ltrehoznk egy ilyen mhelyt s utaztatnm a szakembereket, hogy helyben csinljanak tovbbkpzst a pedaggusoknak – persze nem csak tipikusan csak romolgiai ismeretekre fkuszlva.
Msrszt minden ilyen intzmnyben nagyon nagy szksg lenne szocilis munksra, szocilpedaggusra, gyermekszabadid-szervezre, fejleszt-pedaggusra, pszicholgusra szakemberekre. Ezekben az iskolkban az ilyen sttuszokat elengedhetetlennek tartom. Nagy gond ugyanakkor, hogy ezeket az llsokat csak adhat sttuszokk tette a kormnyzat, hiszen az nkormnyzatok gy gyakran nem biztostjk azokat - mondvn: a sttusz csak adhat. Erre mondok egy pldt. Az Erdlyi utcai iskolban ltrehoztunk egy gynevezett lassabban ballag osztlyt, ahol a gyerekek kicsit lassabban dolgoznak. Felvettnk melljk egy gygypedaggust s egy fejlesztpedaggust. Meghatroztuk az idpontjt, hogy mennyi ideig tart, amg ezeket a gyerekeket felhozzuk arra szintre, hogy ugyanazzal a tantervvel tudjanak tovbb dolgozni, mint trsaik. Vagy mondok egy msik pldt. Nlunk a gyerekek egsz nap az iskolban vannak, egsz napos oktatst csinlunk nekik. Dlutn a tanulszobban a dikok megrhatjk a hzi feladatot, mert abbl indultunk ki, hogy ha hazaviszik a leckt, akkor nem minden esetben tudnak tanulni. Van egy gynevezett szabadids blokkunk is, ahol megprblunk nagyon komoly szakkrket s programokat szervezni – rszint plyzati pnzekbl, rszint pedig szmos alaptvny, civil szervezet tmogatsval.
Tbbdiploms rtelmisgiknt mirt tant egy ersen szegregldott iskolban?
A szakmban dolgoz roma pedaggusok nagy rsze az Erdlyi utcaihoz hasonl, szegreglt intzmnyekben dolgozik. k is azrt teszik ezt – legalbbis bzom benne –, mert teljes mrtkben elktelezettek. Hrom diplomval azrt vagyok ebben az iskolban, amelynek negyvenfs tantestletben hrom roma szrmazs pedaggus van, mert gy gondolom, hogy ezeknek a gyerekeknek is meg kell prblni magas sznvonal oktatst biztostani. Azt kell mondanom, hogy megfelel plusz forrsok hinyban jelenleg nem tudunk. Amikor azonban n killok ezeknek az iskolknak a fejlesztse mellett, akkor azt azrt teszem, mert minden egyb knyszer miatt ezek az intzmnyek sajnos tovbbra is fenn fognak maradni. Ugyanakkor vagyok annyira gyerek-centrikus s roma, hogy mindennl fontosabbnak tartsam – gondolok itt a politikai csatrozsokra, esetleg rdekekre – a cigny gyerekek segtst mg egy rossznak tartott helyzetben is.
Rcz Attila
RomaPage
|